KAMUDA İÇ KONTROL
24.12.2003 - 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, TBMM’de 10/12/2003 tarihinde kabul edilerek 24/12/2003 tarihli 25326 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanmıştır. Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunuyla kamu mali yönetim sistemimiz uluslararası standartlar ve Avrupa Birliği uygulamalarına uygun bir şekilde yeniden düzenlenmiş ve bu kapsamda etkin bir iç kontrol sisteminin oluşturulması da amaçlanmıştır.
Madde 55- İç kontrolün tanımı;
İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, malî bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan malî ve diğer kontroller bütünü.” olarak tanımlamıştır.
Madde 56- İç kontrolün amacı;
a)Kamu gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerinin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yönetilmesini,
b)Kamu idarelerinin kanunlara ve diğer düzenlemelere uygun olarak faaliyet göstermesini,
c)Her türlü malî karar ve işlemlerde usulsüzlük ve yolsuzluğun önlenmesini,
d)Karar oluşturmak ve izlemek için düzenli, zamanında ve güvenilir rapor ve bilgi edinilmesini,
e)Varlıkların kötüye kullanılması ve israfını önlemek ve kayıplara karşı korunmasını, sağlamaktır.
Madde 57- İç kontrolün yapısı ve işleyişi;
Kamu idarelerinin malî yönetim ve kontrol sistemleri; harcama birimleri, muhasebe ve malî hizmetler ile ön malî kontrol ve iç denetimden oluşur.
Yeterli ve etkili bir kontrol sisteminin oluşturulabilmesi için; mesleki değerlere ve dürüst yönetim anlayışına sahip olunması, malî yetki ve sorumlulukların bilgili ve yeterli yöneticilerle personele verilmesi, belirlenmiş standartlara uyulmasının sağlanması, mevzuata aykırı faaliyetlerin önlenmesi ve kapsamlı bir yönetim anlayışı ile uygun bir çalışma ortamının ve saydamlığın sağlanması bakımından ilgili idarelerin üst yöneticileri ile diğer yöneticileri tarafından görev, yetki ve sorumluluklar göz önünde bulundurulmak suretiyle gerekli önlemler alınır.
31.12.2005- İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
5018 sayılı Kanunun 55, 56, 57 ve 58’inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Diğer taraftan, 31/12/2005 tarihli ve 26040 (3. mükerrer) sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan “İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar” belirlenmiş ve bu esasların “İç Kontrol Standartları” başlıklı 5’inci maddesinde, Kanuna ve iç kontrol standartlarına aykırı olmamak koşuluyla, idarelerce, görev alanları çerçevesinde her türlü yöntem, süreç ve özellikli işlemlere ilişkinstandartlar belirlenebileceği debelirtilmiştir.
26.12.2007- Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği
Mülga Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 26/12/2007 tarihli ve 26738 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan “Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği” ile kamu idarelerinde iç kontrol sisteminin oluşturulması, uygulanması, izlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla 18 standart ve bu standartlar için gerekli 79 genel şart belirlenmiş bulunmaktadır.
Tebliğde, kamu idarelerinin, iç kontrol sistemlerinin Kamu İç Kontrol Standartlarına uyumunu sağlamak üzere; yapılması gereken çalışmaların tespit edilmesi, bu çalışmalar için eylem planı oluşturulması, gerekli prosedürler ve ilgili düzenlemelerin hazırlanması çalışmalarını yürütmeleribelirtilmiştir.
04.02.2009- Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi
04/02/2009 tarihinde Mülga Maliye Bakanlığınca yayımlanan “İç Kontrol Standartları Uyum Eylem Planı Rehberi”, iç kontrol sistemlerini Kamu İç Kontrol Standartları ile uyumlu hale getirmek için yapılması gereken çalışmaların belirlenmesi, bu çalışmalar için eylem planı oluşturulması, gerekli prosedürler ve ilgili düzenlemelerin hazırlanması çalışmalarında kamu idarelerine rehberlik yapmak amacıyla hazırlanmış ve bu amaçla temel ilkeler belirlenmiştir.
02.12.2013- Maliye Bakanlığı Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Genelgesi
Mülga Maliye Bakanlığınca yayımlanan 02/12/2013 tarihli “Maliye Bakanlığı Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Genelgesi” ile kamu idarelerince Kamu İç Kontrol Standartlarına uyum eylem planının hazırlanması, uygulanması ve revize edilmesi ile ilgili çalışmaları yürütmeleri belirtilmiştir.
07.02.2014- Kamu İç Kontrol Rehberi
Mülga Maliye Bakanlığınca yayımlanan 07/02/2014 tarihli “Kamu İç Kontrol Rehberi”, daha iyi bir yönetim için karar alma ve uygulama süreçlerini desteklemek ve böylece kamu kaynaklarının rasyonel kullanımına katkı sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.
Bu Rehber, Kamu İç Kontrol Standartları esas alınmak üzere 5 ana bölümden oluşmaktadır.
Birinci bölümde; kontrol ortamının yapı taşları olan etik değerler ve dürüstlük, misyon, organizasyon yapısı ve görevler, personelin yeterliliği ve performansı, yetki devri konularına ilişkin kavramsal açıklamalara, mevzuat ve uygulama araçlarına yer verilmiştir.
İkinci bölümde; risk yönetiminin önemi ve amaçları, risk yönetimi sürecinin aşamaları ve süreçte yer alan aktörlerin rol ve sorumlulukları, Risk Stratejisi Belgesi (RSB) ile kullanılabilecek iletişim ve raporlama araçları ele alınmıştır.
Üçüncü bölümde; risk yönetimi ile yakından ilişkili olan kontrol faaliyetleri kapsamında, kontrol stratejileri ve yöntemleri, prosedürlerin belirlenmesi ve belgelendirilmesi, görevler ayrılığı ilkesi, hiyerarşik kontroller, faaliyetlerin sürekliliği ve bilgi işlem kontrolleri açıklanarak bir dizi kontrol faaliyeti (onay, yetkilendirme, doğrulama, hesapların mutabakatı vb.) incelenmiştir.
Dördüncü bölümde; bilgi ve iletişim bileşeni çerçevesinde, bilgi kavramı ve yönetimi, Yönetim Bilgi Sistemlerinin (YBS) işleyişi, kurum içi ve dışı iletişim araçları ile raporlama mekanizmaları değerlendirilmiştir.
Beşinci bölümde; iç kontrol sisteminin düzenli olarak izlenmesi ve değerlendirilmesi kapsamında, kamu sektörünün geneli için Mali Yönetim ve Kontrol Merkezi Uyumlaştırma Biriminin (MYK MUB) ve her kamu idaresi için SGB’lerin rol ve sorumlulukları ile izleme yöntem ve araçları açıklanmıştır.
04.04.2024 - Kamu Kurumsal Risk Yönetimi Rehberi
Kamu Kurumsal Risk Yönetimi Rehberi, Hazine ve Maliye Bakanlığının 4 Nisan 2024 tarihli ve 3036727 Sayılı Onayı ile Yürürlüğe Konulmuştur.
Kamu idarelerinde kurumsal risk yönetiminin uygulamaya alınması için metodoloji, araçlar ve örnekler sunan Kamu Kurumsal Risk Yönetimi Rehberi 3 ana bölümden oluşmaktadır:
Birinci Bölümde; Risk ve kurumsal risk yönetimi kavramlarına, stratejik planlama ve kurumsal risk yönetiminin birbirine nasıl entegre edileceğine, kurumsal risk yönetimi ile stratejik planlama ve performans arasındaki ilişkiye, yönetişim ve idare kültürünün kurumsal risk yönetimi ile bağlantısına dair bilgilere yer verilmektedir.
İkinci Bölümde; İdarelerde etkili bir kurumsal risk yönetimi metodolojisinin oluşturulması için uygulanması gereken adımlar anlatılmaktadır.
Üçüncü Bölümde; kurumsal risk yönetimi metodolojisinin oluşturulması, işletilmesi ve izlenmesine yönelik rol ve sorumlulukların dağılımı ile kurumsal risk yönetiminin iç kontrol, kalite yönetimi, iç denetim ve dış denetim ile ilişkisi açıklanmaktadır.
04.04.2024 - İç Kontrol Sistemi İzleme ve Değerlendirme Rehberi
İç Kontrol Sistemi İzleme ve Değerlendirme Rehberi Hazine ve Maliye Bakanlığının 4 Nisan 2024 tarihli ve 3036727 sayılı onayı ile yürürlüğe konulmuştur.
Rehber, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından kamu idarelerinin iç kontrol uygulamalarını izlemek ve değerlendirmek üzere hazırlanmış olmakla birlikte kamu idarelerinin Strateji Geliştirme Başkanlıkları tarafından birimlerin iç kontrol sisteminin değerlendirilmesinde de (öz değerlendirme) referans kaynak olarak kullanılabilecektir.
Bakanlığımız iç kontrol olgunluk düzeyinin yüksek olduğu tespit edilerek bu rehberin oluşum aşamasında Hazine ve Maliye Bakanlığı, Bakanlığımızı pilot idare olarak seçmiş ve Bakanlığımız iç kontrol uygulamalarının bir çoğunu diğer kamu idarelerine iyi uygulama örneği olarak raporlamıştır.